Despre personal branding, pentru studenți | o brătilă pe .ro
o brătilă pe .ro

Despre personal branding, pentru studenți

Prin martie am acceptat invitația celor de la Inspire Business de a scrie un articol pe tema brandului personal. A apărut luna trecută în „Ghidul de carieră pentru studenți”, îl redau și eu mai jos și sper să le fie de folos tuturor celor care l-au citit sau îl vor citi. „Încă una despre blogging, că de n-ar fi, nu s-ar mai povesti”:

M-am apucat de scris pe blog prin 2006, pe blogspot, sub pseudonimul „Caroline”. Se trăgea de la o melodie a celor de la Crematory, pentru că pe vremea aceea ascultam metal, purtam brățări de piele cu ținte și sufeream din dragoste. Tot pe vremea aceea, 90% din cei care dețineau un blog nu scriau pentru trafic, dar, ca și acum de altfel, toți scriau pentru că le plăcea să fie citiți. Pe vremea aceea eu scriam pentru o singură persoană. Știam că o să mă citească și construiam mesajul fiecărui articol pornind de la această idee. În plus, dezvoltasem și o serie de tehnici de supraveghere a comportamentului său prin verificarea vizitelor care se făceau de pe IP-ul lui – știam la ce ore intra, ce articole citea și cât timp petrecea citindu-le. Era, desigur, vorba de iubitul meu din liceu. Pe vremea aceea eu eram o elevă la mate-info căreia îi plăcea întâmplător și filosofia și care începea să dezvolte o pasiune pentru scris.

Primul blog serios l-am început în 2008, în anul II de facultate. În concordanță cu facultatea pe care o urmam, apPRentice.ro era un blog cu articole din domeniul comunicării și relaților publice. Totul fusese făcut la carte, cumpărasem domeniu, hosting și avusesem chiar și o sesiune de recrutare, pentru ca în final echipa să fie formată din 4 studente la comunicare. Și din acest punct pornește și povestea cu brandul personal. Și în online, ca și în offline, este foarte ușor să primești porecle. Devine și mai ușor în momentul în care tu nu ai deja una și nici nu te prezinți cu una aleasă de tine. Inevitabil, noi deveniserăm „fetele de la apPRentice”.

În momentul în care te hotărăști să te apuci de un blog de nișă, printre cele mai importante ingrediente ale succesului se află seriozitatea. Iar succesul nu înseamnă neapărat bani sau mii de vizitatori unici pe zi. Pentru mine, la momentul respectiv, succesul fusese reprezentat de invitațiile pe care începusem să le primesc la diferite evenimente cu teme din domeniul comunicării. Nu mai erau pur și simplu conferințele organizate de studenți pentru studenți, ci reușisem să ajung la conferințe organizate de Manafu, cel despre care învățasem în anul I la cursul de Marketing și pe care îl apreciam și respectam extraordinar de mult (still do!). Și totul se datorase implicării într-un proiect pe care îl începusem de la 0, dar în care investisem încă de la început timp, entuziasm și încredere. Iar când ești student, acestea sunt cele mai de preț arme pe care le ai.

Eticheta de „fata de la apPRentice” nu a ținut mult pentru că în 2010, o dată cu implicarea mea în proiectul Let’s Do It, Romania!, a început să se construiască și brandul personal. În 2011 mi-am mutat blogul pe domeniu propriu – obratila.ro – și „o brătilă” este în momentul de față asociată în primul rând cu implicarea socială. Desigur, brandul încă se construiește, dar pot să spun că sunt unul dintre cazurile acelea fericite în care imaginea pe care mi-am dorit să o proiectez coincide cu imaginea pe care o au și ceilalți despre mine. Iar asta s-a întâmplat în primul rând pentru că nu mi-am propus niciodată să fiu altfel decât sunt de fapt. În momentul în care decizi să îți construiești un brand personal, alegerea corectă este aceea care te definește pe tine cel mai bine. Nu uita că un brand se construiește în primul rând prin încredere, iar în momentul în care alegi să joci un rol cu care nu te identifici, șansele să dezamăgești sunt foarte mari. În plus, când alegi să fii tu, efortul pe care trebuie să-l depui în construirea brandului este infinit mai mic.

Pentru cei care vor să intre în această sferă a bloggingului și a Social Media, am două sfaturi. În primul rând, să nu uite că toate zeitățile blogosferei – la fel ca toate zeitățile PR-ului, advertising-ului și în general ale oricărei zonă de activitate – sunt de fapt oameni și nu zei. Să nu le fie teamă să intre în contact cu ei, să nu le fie teamă să întrebe, să nu le fie teamă să nu fie de acord cu ei. Singura regulă ce trebuie respectată este cea a bunului simț. În al doilea rând, să aibă mereu la ei setul de valori personale. Ispite vor exista încă de la început și vor fi din ce în ce mai multe. Important este să nu uiți cine ești, de ce te afli acolo și ce ești și mai ales ce NU ești dispus să faci pentru a-ți atinge obiectivele. Ghidează-te după valorile personale, fii natural, cinstit și nu uita de cele trei arme secrete: timp, entuziasm și încredere.


About author View all posts Author website

Oana

Îndrăgostită de natură, fan DIY, pasionată de tot ce înseamnă educație, implicare și dezvoltare socială. Cred în bunătate, în zâmbet și în toleranță.
Încerc să fiu schimbarea pe care vreau să o văd în lume.

4 CommentsLeave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *