o brătilă pe .ro

Am fost în vizită la un atelier de inteligență emoțională pentru liceeni | București

Vorbește-mi despre oameni care mint și o să-ți spun că e din pricina educației. Vorbește-mi despre oameni care fură și o să-ți spun că e din pricina educației. Vorbește-mi despre lipsa toleranției și o să-ți spun că e din pricina educației. Vorbește-mi despre violență domestică și o să-ți spun că e din pricina educației. Vorbește-mi despre orice simți că nu e bine, că nu-i la locul lui și asta o să-ți spun: că totul pornește de la educație.

E poate dificil de înțeles și de acceptat faptul că împărțim aceeași natură umană, că nu e nimeni „rău” sau „bun” per se și că toți ne naștem cu același potențial de a fi „oameni buni”. Felul în care ne dezvoltăm emoțional este însă influențat încă din prima zi de viață. Mediul în care ne naștem, comunitatea în care creștem, cutumele societății în care trăim, toate își lasă amprenta și ne influențează felul în care gândim, atitudinea pe care o avem și comportamentul pe care îl adoptăm ulterior în viața de zi cu zi. Când te nași într-o familie sau chiar într-o comunitate în care să furi este ceva normal, dat mai departe din generație în generație, a fura devine parte din stilul tău de viață. Iar în lipsa unei educații corespunzătoare, nu o să pui sub semnul întrebării dacă ceea ce faci este bine sau nu. Sunt puțini cei care au capacitatea de a-și da seama că fac parte dintr-un sistem corupt. Și sunt și mai puțini cei care au resursele interioare necesare pentru a lua decizia de a ieși singuri din el. Indiferent de vârstă, oamenii au nevoie de îndrumare. Și cu toate că niciodată nu e prea târziu, cu cât e mai repede, cu atât de mai bine.

La școală nu te învață nimeni despre autocunoaștere, despre valori, despre emoții, despre moralitate sau despre spirit civic. Dar atunci, fix atunci ai cea mai mare nevoie să ți se spună despre toate astea. Atunci, când începi să înțelegi cât de cât ce-i cu lumea din jurul tău, dar când abia începi să te descoperi pe tine. Avem nevoie de educație sexuală, de educație civică și de educație emoțională mai mult decât avem nevoie de orice altă materie. Și, ca de obicei, acolo unde statul nu oferă, am învățat să ne descurcăm singuri. Încă o facem, însă, la un nivel mult prea mic. Nici educația sexuală, nici educația civică, nici cea emoțională, nu ajung de cele mai multe ori fix acolo unde e cea mai mare nevoie de ele.

Să ne facem, însă, fiecare partea noastră de treabă. Romina, de exemplu, a ales să înceapă o serie de ateliere de inteligență emoțională cu liceeni din București. Și despre asta vreau să vă vorbesc în partea a doua a articolului.

Think In Feelings – program de dezvoltare pentru adolescenți

Romina Pescaru este psiholog și a terminat facultatea în Cluj. Programul „Think in Feelings” îl desfășoară, însă, în București, într-un spațiu pus la dispoziție de Colegiul Național Spiru Haret. Săptămânal, în The Change Hub, Romina se întâlnește cu o grupă de adolescenți veniți din diferite licee din București. Au între 15 și 18 ani și am avut ocazia să îi cunosc și eu. Am nimerit la cea de-a treia întâlnire.

***

Cursul a început cu un tur de cunoaștere în care participanții își spuneau numele și motivul pentru care se află în sală. Erau toți acolo după 6 – 7 ore de școală și urmau să mai petreacă încă vreo două ore în sala de curs.

„sunt aici pentru că vreau să mă descopăr mult mai bine” (Mirela)

„să învăț mai multe despre mine” (Beny)

„sunt Andreea și sunt aici ca să mă cunosc pe mine” (Andreea)

„să văd cum gândesc și alte persoane” (Ștefan)

„să văd ce vreau de la mine acum și pe viitor” , „să învăț să fiu o persoană mai bună”…

Începusem să scriu, dar devenise deja cât se poate de clar: toți erau acolo ca să descopere. Să se descopere pe ei înșiși în primul rând, dar și pe cei din jurul lor. Asta mi-a confirmat ulterior și Romina: la curs vin tineri care își doresc să se cunoască mai bine pe sine, să se dezvolte și să evolueze, dar care au și dorința de a cunoaște oameni noi și, prin intermediul acestora, perspective noi.

***

Think in Feelings este un program de dezvoltare a inteligenței gândirii și a inteligenței emoționale. Prin intermediul său, Romina și-a propus să ofere tinerilor informații utile prin care să-și poată descoperi și înțelege potențialul, dar și un cadru sigur în care să-l poată explora. Unul dintre obiective este acela ca tinerii să facă mai ușor distincția între cine sunt și ce vor ei să fie cu adevărat și cine le cere societate să fie sau să devină.

În cadrul grupului se discută despre anturaj, despre relații, despre aspirații, despre gânduri și convingeri personale și despre impactul pe care acestea îl au la nivel de atitudine, comportament, alegeri personale. Romina abordează situații cu care un adolescent se confruntă în viața de zi cu zi, încurajează discuții libere în care nicio părere nu este etichetată ca fiind greșită, iar cunoștințele și informațiile noi sunt integrate în exerciții practice, individuale sau de grup, cu scopul facilitării înțelegerii și asimilării.

Am întrebat-o pe Romina care a observat că sunt principalele probleme cu care se confruntă adolescenții și cum pot fi ei sprijiniți cel mai bine în depășirea lor. Mi-a spus că nu ar putea vorbi despre probleme, ci mai degravă de tipare de gândire și tipare comportamentale cu care și noi adulții ne confruntăm și care ne împiedică să vedem potențialul din noi și din ceilalți. Și, desigur, și ei, ca și noi, au nevoie să se simtă auziți și ascultați, au nevoie de încurajare, de atenție, de iubire și de apreciere. Au nevoie să fie ascultați fără să fie judecați și au nevoie să fie tratați cu dragoste și cu respect.

***

Think in Feelings” este format din 8 module, fiecare a câte două ore. Întâlnirile au loc săptămânal și o grupă are cel mult 12 participanți. După parcurgerea celor 8 module, programul nu se termină brusc. Tinerii pot să rămână (și chiar sunt încurajați să o facă) într-o grupă de dezvoltare și să participe în continuare la întâlniri pe noi teme de lucru. Întâlnirile săptămânale contribuie la formarea unor noi obiceiuri, iar grupul are și el un rol foarte important pentru că tinerii regăsesc printre colegii lor oameni cu scopuri comune de dezvoltare și un limbaj comun în acest sens. În plus, Romina le este alături și în timpul dintre ședințele săptămânale, le răspunde la întrebări și îi încurajează să reflecteze asupra unor subiecte și să le discute apoi între ei sau la întâlnirea următoare. Mai multe informații despre program poți solicita direct la Romina. Scrie-i cu încredere la romina@rominapescaru.ro.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.