o brătilă pe .ro

Cum îți faci PFA în 3 zile. Ghid și acte necesare

M-am hotărât să scriu acest articol pentru că eu nu am reușit să găsesc pe net o resursă cu adevărat utilă în această direcție – un ghid cu pașii ce trebuie parcurși pentru a te face PFA. Informațiile sunt de multe ori contradictorii, eronate și fac mai mult rău decât bine.

Nu știu dacă articolul va apărea printre primele afișate pe Google, dar poate din vorbă în vorbă, din căutare în căutare, vor ajunge oameni derutați și pe aici. Și sper să se liniștească după ce vor citi acest articol: să te faci PFA nu este deloc complicat dacă ai informațiile necesare de la bun început!

***

later edit: articol a fost actualizat în octombrie 2018

Cei de la ONRC s-au hotarât, în sfârșit, să ofere niște informații pe pagina lor oficială. Vă recomand, dacă mai aveți nelămuriri, să sunați la Registrul de care aparțineți – contrar așteptărilor, oamenii sunt amabili. :) De asemenea, cei de la Registru oferă acum servicii de consultanță gratuită – există un birou dedicat pentru asta și vă recomand să treceți pe acolo înainte de a depune actele.

elefant.ro

Ce trebuie să faceți în primul rând este să identificați Oficiul Registrului Comerțului din Județul vostru. Pentru București, indiferent în ce Sector locuiești, acesta se află la Piața Muncii. Iar aici găsiți lista completă a rețelei ORC, cu adresa completă a sediului din fiecare județ.

Vestea bună e că puteți să terminați totul cu doar două vizite la Oficiu – una în care depuneți actele și alta în care vă luați autorizația de funcționare.

Actele necesare se împart în două categorii – cele cu care veniți de acasă și cele pe care le luați de la Registru de Comerț, dar care se găsesc acum și online, astfel că puteți veni 100% pregătiți de acasă.

În plus, pe lângă acte, trebuie să mai fiți echipați și cu 216 lei.

***

Documente cu care veniți de acasă:

  • copie după buletin x 2
  • copie după certificate/diplome/documente care să ateste pregătirea profesională în domeniul în care doriți să activați – !Atenție: sunt acceptate numai diplome în limba română

(din experiența personală pot să vă spun că pentru activități handmade sau de comerț nu sunt necesar diplome specifice)

  • copii după documente care atestă drepturile de folosință asupra sediului profesional –

!Atenție: în cazul în care nu sunteți proprietarul locului în care vă veți desfășura activitatea, va fi nevoie și de redactarea unui contract de comodat încheiat între dvs. și proprietar(i). Găsiți un exemplu de astfel de contract aici.

!Atenție: Toate copiile trebuie să fie certificate olograf de către titular sau parte (în cazul sediului) – adică se va scrie pe fiecare pagină „Conform cu originalul” alături de numele titularului / părții și semnătură.

Documente din partea Registrului de Comerț (cu legătură directă spre formulare):

Cu avizul din partea asociației de proprietari și un buchet de flori/o votcă mergeți la cei 4 (de obicei sunt 4) vecini cu care împărțiți o latură a apartamentului – stânga, dreapta, sus, jos. Atenție! Nu completați numele viitorului PFA, până nu aveți rezervarea de denumire.

Cererea de verificare a disponibilității o atașați unei copii după buletin și unei chitanțe în valoare de 72 lei pe care o obțineți de la Casieria din cadrul Registrului de Comerț și mergeți cu ea la ghișeul care se ocupă cu verificarea și rezervarea numelui firmei. În cazul PFA, numele firmei va fi chiar numele vostru în format NUME PRENUME PERSOANĂ FIZICĂ AUTORIZATĂ.

După aprox. 30 de minute vi se va elibera o DOVADĂ privind disponibilitatea și rezervarea firmei, pe care o veți atașa la dosarul cu acte de depus.

În acest timp există opțiunea să apelați la biroul de asistență din cadrul Registrului de Comerț pentru a primi ajutor în redactarea celorlalte documente. Acest serviciu este contra cost (ultima oară era 20 de lei), dar vă recomand sincer, dacă dispuneți de suma respectivă, să apelați la el. Dacă v-ați descurcat de acasă, așteptați pur și simplu jumătate de oră – e moka. Sfat suplimentar: puteți să vă țineți de acum și rând la un ghișeu de depunere.

Pe specimenul de semnături completați la FIRMA: NUME COMPLET PFA și la câmpul 1) din nou NUME COMPLET PFA + cod numeric, serie și nr. buletin, data eliberării și emitentul (ex: Secția x Poliție). !Atenție: nu semnați! Acest lucru îl veți face ulterior în fața unui director al Registrului de Comerț.

***

Cu dosarul complet mergi la unul dintre ghișeele de depunere a acestora. O să îți pună doamnele documentele în ordine și te vor pune să numerotezi filele. (nu le numerota dinainte!)

Vei fi apoi trimis la Casierie achiți taxa de înființare PFA în valoare de 144 de lei – și vei primi un bon pe care scrie data de soluționare a dosarului. Stadiul în care se află acesta îl poți urmări online, accesând portalul ONRC.  Îți faci un cont și apoi accesezi secțiunea “Stadiu dosar”, unde introduci numărul de înregistrare (e pe bon).

În cazul în care s-a amânat soluționarea, vei găsi observații în care sunt menționate documentele care au fost întocmite greșit sau care nu au fost depuse. După depunerea acestora în mod corespunzător, dosarul va fi admis.
În cazul în care dosarul a fost admis deja… felicitari, ești fericitul titular al unui PFA! Mergi să îți ridici actele! :)

***

Nu îmi mai rămâne decât să vă urez mult spor! Nu uitați că vă veți afla într-o clădire cu oameni nervoși și agitați. Încercați să veniți înarmați cu răbdare și cu zâmbetul pe buze. :)

Și un cadou din partea mea, pentru viitoarele călătorii, în scop de serviciu sau când vreți să mai scăpați de el:

353 CommentsLeave a comment

  • Buna ziua,
    Multumesc mult pentru informatii, am infiintat un PFA in 2 zile cu informatiile de aici. Totul a mers perfect. Am depus la dosar
    – cerere infiintare PFA (portal.onrc download)
    – cerere Model 1 (portal.onrc download – 4 copii aici dupa completare)
    – declaratia fiscala (nu se completeaza, doar semneaza si pune data)
    – copie buletin
    – declaratie proprie raspundere PFA (gasiti pe net)
    – declaratie proprie raspundere sediu (gasiti modele pe net)
    – contract comodat pe apartamentul propriu (gasiti modele pe net)
    – diploma BAC si diploma faculta asistenta sociala
    – cod CAEN 3299 – fabricarea altor produse manufacturiere
    – certificat casatorie (sunt casatorit)
    – rezervare nume online (cu fisa obtinuta mergeti la un ghiseu in ONRC si obtineti rezervarea pe foaie)
    – specimen semnatura (se ridica de la ghiseu informatii, se completeaza in fata angajatului la depunere)
    – dosar simplu
    Total file: 13

    Pe cerere se scriu toate documentele puse in dosar si se numeroteaza de la capat la cap, va ajuta si cei de la ghiseul informatii cu astea.

    O zi frumoasa,
    Manuel

  • hello! super utile sfaturile. le-am urmat si tocmai mi-a fot acceptat dosarul, multumesc mult!

    si da, ce bine ca este primul articol in google :)

  • Bună ziua,

    Daca casa nu este recunoscută deși am buletin că locuiesc acolo și tot acolo este înscrisă mașina ,am făcut un fel de trecere pe rol, pot face PFA pe norma de venit sau trebuie sa recunosc casa?

    Vă mulțumesc,

  • Bună ziua,

    O altă soluție este să îmi fac la tara in Olt dar acolo sunt moștenitor, pe certificatul de moștenitor cu fratele și mama după succesiune.Trebuie sa am comodat cu ei împreună sau cate un comodat cu fiecare în parte?

    Vă mulțumesc,

    • Bună ziua, dacă vreți să lucrați prin PFA, indifirent în ce domeniu, pașii sunt aceiași, da. Va trebui doar să vedeți ce cod CAEN se potrivește pentru activitatea pe care vreți să o desfășurați.

  • mia placut cum ati aratat aici ce acte trebuie. am si eu o intrebare. CE acte imi trebuie daca eu vreau doar o autorizatie ca sa fiu femeie de servici la scari de bloc particular

    • Nu știu să vă ajut cu această informație… Dar nu cred că aveți nevoie de o autorizație. Ar trebui să vă angajați pur și simplu, cu carte de muncă.

  • Multumesc pentru informatii, tatonez cu ideea de ceva timp si acest gen de informatie (directa si succinta) este exact ce aveam nevoie pentru a face putina lumina in mintea mea.

  • Buna ziua. Vreau sa.mi deschid un PFA pentru a vinde produse de infrumusetare si haine. Care sunt obligatiile mele fata de stat dupa ce imi deschid PFA-ul? Imi trebuie casa de marcat daca vand online si personal? Cum pot tine contabilitatea firmei? Trebuie sa merg in fiecare luna la anaf sa declar profitul sau la sf de an? Cum imi verifica ei profitul?

    • Bună, Marian, pentru un astfel de set de întrebări îți recomand să discuți direct cu un contabil. Casă de marcat îți trebuie pentru orice fel de încasări cash. Dacă primești banii exclusiv în contul bancar, nu ai nevoie. În ceea ce privește profitul, depui o declarație estimativă la început și mai depui una la final de an cu valoarea efectivă a încasărilor și a cheltuielilor. Pentru contabilitate îți recomanzi să apelezi la cineva specializat, chit că pentru un PFA nu este obligatoriu.

  • Buna ziua! As vrea sa-mi deschid o afacere cu lumanari sculptate si decorative si am vazut ca pentru a infiinta o firma PFA trebuie un document care sa ateste faptul ca pot face aceste lumanari,insa nu gasesc o scoala sau cursuri in acest sens. Este neaparat nevoie de de o diploma pentru a atesta ca pot lucra aceste lumanari,atat timp cat pentru mine este un hobby din care as vrea sa dezvolt o afacere si nu am unde in Romania sa fac aceste cursuri?Sau poate exista dar nu am gasit eu…

    • Bună, Florentina, poți încerca și vezi dacă îți acceptă sau nu dosarul. Eu am cerut un cod CAEN pe producție de hârtie (fac origami) și nu au fost probleme.

  • am si eu o intrebare va rog. se poate sa mi stabilesc sediul pfa in imobilul pe care il detin?am buletinul pe adresa parintilor si as vrea ca sediul sa fie in apartamentul meu. va multumesc frumos.

    • Bună, Cristina, poți, desigur, dar va fi oricum nevoie de acel contract de comodat (făcut între tine ca PFA și proprietarul imobilului – chit că ești tu) și de acceptul vecinilor.

  • Buna Oana.Am o nelumurire,am lucrat in invatamant ca profesoara si am renuntat vrand sa-mi deschid un magazin.L-m gasit intr-o locatie super buna cu vax comercial si ar trebui sa-l preiau din aprilie 2018,de la o d-na care de la sf lunii martie renunta la spatiu.Eu urmand sa preiau plata chiriei de 1500€ /luna +alte cheltuieli privind facturi ELECTRICA,caldura …cum procedez pt a intra in legalitate.D-na imi recomanda sa nu deschid firma ci sa continui pe firma ei,domeniul meu de activitate si ce as vinde ar fi tot ce inseamna haine si lenj intima fem/barb.Pt ca spatiile comerciale sunt grdu de gasit in acea zona se liciteaza la sume exorbitante si pt a ma scutii de atata tevatura mi-a propus solutia …mi-e sa nu fie de compromis si sa o preiau cu datorii,n-as vrea sa ma afecteze cu nimic,eu vrand sa fac totul transparent si curat.M-am consultat si cu sotul insa el nu-mi recomanda sa imi fac angajamente dar nici nu as renunta la idee.Astept un raspuns.Va multumesc.

    • Bună, Carmen! Sfatul meu este, desigur, să vorbești despre asta cu un avocat. Nici eu nu aș recomanda să faci lucruri pe firma altcuiva, pentru că nu ai control asupra lucrurilor și când vine vorba de astfel de activități nu prea e loc de compromisuri… Înțeleg oportunitatea, dar tebuie să te gândești și la eventuale consecințe. Din experiența mea de „om de rând” îți pot spune că liniștea estea cea mai importantă. Să stai tu liniștită că lucrurile sunt, cum ai zis și tu, transparente și curate. Oricum, dacă vrei cu adevărat să începi o afacere, este foarte important să ai alături un contabil bun și un avocat care să te sfătuiască inclusiv în situații ca cea de acum. Nu un avocat pe care să-l plătești lunar, dar pe cineva la care să poți apela cu solicitări punctuale. Succes și gânduri bune către tine!

  • Buna seara
    Doresc sa mi deschid un pfa si nu stiu dk este ok sau dk imi trebuie diploma
    Am lucrat in domeniul mobilier la comanda mai mt ani acum nu mai sunt angajat ci pe cont propriu
    De curând am cumpărat si o dubita pt transport
    Doresc sa desfășor această activitate in curtea casei mele bineinteles momentan este in faza de construcție și un mic atelier de mobila
    Pt a deschide un pfa trebuie diplomă ce fel de CAEN ? mentionez k sunt de la țară și nu am studii superioare
    Imi puteti trimite prin mail un linc de unde sa pot scoate la xerox actele necesare ?
    Multumesc anticipat

    • Bună ziua, domnule Dita. Nu vă pot ajuta cu astfel de informații, dar vă recomand să sunați cu încredere la Oficiul Național al Registrului Comerțului din județul în care urmează să vă desfășurați activitatea. Contrar așteptărilor, cei care se ocupă de asistență sunt foarte amabili și vă pot da niște răspunsuri oficiale, pe care vă puteți baza.

      Gânduri bune și mult succes!

    • Bună, Ema, nu știu să-ți spun, dă-i o căutare pe Google. Recomandarea mea este oricum să te vezi cu un contabil care să îți arate exact ce și cum trebuie să faci pentru tipul tău de activitate. E important să stai liniștită din punctul acesta de vedere. Mult succes!

  • Salutare !
    De mare folos ‘tutorialul’ !
    Am inteles de prin alte locuri ca mi-ar trebui specimen de semnatura de la notar.
    E adevarata treaba asta ?

    Multumesc !

    • Bună, Cezar, nu știu dacă s-a schimbat ceva în ultimele luni, dar ultima oară când am verificat nu era necesar. În sensul în care poți să dai specimenul direct la ONRC în fața unui reprezentant de acolo. Notarul știu că e o variantă la asta. Ca să fii tu 100% sigur, dă cu încredere un telefon la Registrul din județul de care aparții. Contrar posibilelor așteptări, sunt foarte amabili, să știi. :)

  • Buna Oana, citeam aici de diplomele necesare , eu daca am terminat in domeniul electric si am diplome de genu si vreau sa imi fac un pfa pentru colaborator pentru agentie imobiliara imi da voie? sau daca nu am terminat liceu pentru asa ceva nu ma lasa?

    • Ceau, Paul. Sigur că da. Nu există oricum un liceu pentru așa ceva. O diplomă nu îți pune piedici în a solicita un anumit cod CAEN, dar există anumite coduri CAEN care nu pot fi folosite fără o diplomă corespunzătoare. Nu e cazul agențiilor imobiliare. Succes!

  • Buna seara! Vreau sa îmi fac pfa pentru cursuri muzica, arte plastice. Îmi este necesar pentru a face contract cu grădiniță unde vreau sa predau. Am studii in domeniu. Ce îndeamnă acest caen? In afara ca ii stiu numărul mai trebuie ceva? Trebuie sa am neapărat un sediu? Eu voi lucra in scoli, grădinițe? Trebuie sa am sediu la mine acasă si apoi lucrez unde vreau eu? Care e treaba cu casa de marcat? Ca tot vad ca se vorbește despre ea.eu as lua banii de la părinți, mai exact prin mana educatorului sau director sau ce o fi..

    • Bună, Steluța,

      Trebuie neapărat să ai un sediu social, dar nu trebuie să lucrezi de acolo. Vei declara activitate la terți și vei preciza că nu desfășori activitate la sediu pentru a nu plăti impozitul mai mare pe casă.

      De casă de marcat ai nevoie doar dacă vrei primi bani cash. Ca să scapi de grija aceasta, poți să lucrezi doar prin transfer bancar.

      Mergi cu încredere la Registrul Comerțului, căci acum au consultanță gratuită și te lămuresc ei acolo cu privire la orice întrebări ai mai avea. Inclusiv legate de alegerea codului CAEN potrivit pentru activitatea ta.

      Succes!

  • Pentru cursuri muzica vocală, pian, vioră, arte plastice sunt coduri caen diferite? Sau e unul general cursuri in domeniul artistic?

  • Buna,

    Am si eu o intrebare: pentru un pfa cu servicii de cosmetica si manichiura-pedichiura, diplomele obtinute in urma cursurilor trebuie sa fie recunoscute de ministerul educatiei? Sau sunt suficiente diplomele obtinute din partea salonului unde s-au facut cursurile? Multumesc frumos!

  • Buna,as dorii sa deschid un PFA unghii false si frizerie,presupun ca am nevoie de calificari pentru ambele servicii,nu? Mentionez ca stau la curte.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.