o brătilă pe .ro

Ce înseamnă să fii responsabil când vine vorba de hainele pe care le porți

Vă povesteam recent despre toată nebunia cu „fast fashion” și colecțiile de haine care nu doar că nu mai țin un sezon, dar în anumite cazuri se schimbă și mai des de o dată pe lună. Și pentru că moda se schimbă atât de repede, nici hainele nu mai sunt făcute să reziste mai mult. Societatea consumeristă te încurajează să mergi cât mai des la cumpărături și să-ți schimbi cât mai des garderoba. În toamnă am scris un articol cu privire la ce poți face cu hainele pe care nu le mai porți, dar azi vreau să povestim puțin cu privire la hainele pe care vrei să le cumperi.

***

Ce alegi? „Mai mult cu mai puțin” sau „mai puțin și bun”?

Majoritatea articolelor vestimentare pe care le găsești în mall-uri nu sunt „prietenoase” cu mediul și nici nu merg mână-n mână cu umanitatea. Mă refer pe de-o parte la calitatea materialelor folosite și la substanțele utilizate în obținerea lor și, pe de altă parte, la condițiile în care lucrează cei care manufacturează produsele. Când mergi la Primark și îți iei un tricou cu un Euro (un Euro!!!) nu ai cum să nu-ți pui niște semne de întrebare cu privire la calitatea tricoului respectiv și la modul în care a fost produs. Doar că de cele mai multe ori alegi să ignori gândurile astea (pentru că îți provoacă o stare nasoală de spirit și, pe bune acum, cine vrea să fie trist?) și să revii la bucuria shoppingului cu bani puțin.

Există, de fapt, patru variante când vine vorba de legătura ta cu acest tip de haine:

  • să fii total ignorant și chiar să nu-ți pui deloc semne de întrebare cu privire la proveniența produselor („ignorance is bliss”)
  • să-ți pui semne de întrebare, dar să alegi să nu te informezi mai departe („ce nu cunoști nu-ți poate face rău…”)
  • să fii informat, dar să alegi să nu te gândești la asta (pentru că „asta-i viața, așa funcționează lucrurile…”)
  • să fii informat și să alegi să nu mai achiziționezi astfel de produse

În rândul muncitorilor din India există o sinucidere la fiecare 35 de minute, cele mai multe în zonele cu plantaţii de bumbac. În ultimii 19 ani, 296.000 de muncitori s-au sinucis, 70% dintre ei pe plantaţiile de bumbac, locul de unde începe “viaţa” unui produs vestimentar.

sursă

N-aș vrea să crezi că sunt aici ca să-ți țin lecții de moralitate. Nu e așa. Vreau doar să te ajut să conștientizezi niște lucruri. Mai departe tu știi cel mai bine. Nici eu nu am ajuns încă la „ultimul nivel”. Momentan am ales să am puține lucruri în dulap și asta, apropo, îmi ajută și creierul să fie mai liniștit, căci nu se mai agită atât de mult cu alegerile. Și, da, majoritatea lucrurilor pe care le mai achiziționez încerc să le iau de la producători români sau de la branduri internaționale în care am încredere. Eu am ales varianta lui „mai puțin și bun”. Poate ai impresia că acțiunile tale nu influnțează în niciun fel tot ce se întâmplă în cadrul industriei, dar până la urmă totul se reduce la a fi schimbarea pe care vrei să o vezi în lume. Sau, în cazul de față, la „a purta schimbarea pe vrei să o vezi în lume”.

***

#WearTheChange – ce înseamnă responsabilitatea și sustenabilitatea în industria modei

Poate ai auzit de CSR – „responsabilitate socială corporativă” și cunoști campanii inițiate în această direcție. Desigur, nu toate proiectele și programele de CSR se bucură de aceeași promovare, unele voit (inițiatorii consideră că îi scad din valoare dacă se „laudă” cu proiectul desfășurat), altele mai puțin voit, în sensul în care nu sunt suficient de „sexy” pentru a atrage atenția publică. Sunt multe companii pentru care CSR încă mai înseamnă să doneze o dată pe an, de Crăciun, dulciuri sau jucării către un centru de plasament. Dar, în esență, nu despre asta ar trebui să fie vorba. CSR este despre modul în care o companie alege să trateze problemele de mediu şi cele sociale ca părţi integrante ale operaţiunilor de afaceri. CSR înseamnă să găsești forme prin care să reduci din impactul negativ presupus de activitatea companiei. Iar în cazul industriei modei e cât se poate de clar ce ar trebui să însemne CSR – programe prin care să fie redus impactul negativ al producției de obiecte vestimentare asupra mediului și asupra oamenilor implicați în proces.

#WEARTHECHANGE

Campania #WearTheChange a companiei C&A este una dintre puținele inițiative autentice de CSR din industria modei – prima colecție de modă compusă în totalitate din articole vestimentare sustenabile: de la tricouri certificate Cradle to Cradle™ nivel Gold fabricate 100% din bumbac bio, la piese pentru a căror producție s-a folosit energie regenerabilă, o mai bună gestionare a apei precum și tehnologii avansate de curățare a apei. Printre materialele folosite la realizarea colecției se numără și bumbacul și poliesterul reciclat, cu un impact semnificativ în reducerea producției de deșeuri și a utilizării materiilor prime virgine. *

Până în 2020 C&A și-a propus să folosească exclusiv bumbac bio pentru producția articolelor vestimentare și cel puțin două treimi din materiile prime folosite să fie mai sustenabile. Eticheta #WearTheChange înseamnă haine care nu afectează mediul, dar nici calitatea vieții celor care realizează hainele.

Ce înseamnă, de fapt „bumbacul bio”?

Știu, totul e acum „bio” sau „organic” – de la fulgii de ovăz la cremele de față. Dar sunt curioasă dacă te-ai gândit vreodată ce înseamnă „bio” de fapt? În general, produsele bio sunt prezentate ca fiind mai sănătoase pentru tine. Dar nu e vorba doar de asta. Impactul pozitiv nu este doar asupra ta, ci și asupra mediului și asupra fermierilor care se ocupă de cultivarea materiei prime. Utilizarea pesticidelor și a îngrășămintelor sintetice afectează în mod direct sănătatea fermierilor, dar și calitatea aerului și a apei din zonele respective. 

***

Nu o mai lungesc, știu că ai prin ideea. Știi ce sper? Că de acum înainte vei alege să te gândești puțin mai mult la ce se află în spatele unei haine. Măcar puțin și tot e bine. Mai ales că acum știi că ai și o variantă la îndemână când vine vorba de articole vestimentare care nu au un impact negativ asupra mediului și asupra oamenilor implicați în producerea lor.

Cheers! :)


* Colecția #WearTheChange a fost lansată pe 8 februarie în magazinele C&A din Europa și cuprinde articole de lenjerie intimă, cămăși, tricouri, veste, jachete, blugi, toate din materiale organice sau reciclate. Body-urile pentru bebeluși, articolele de lenjerie intimă și pijamalele sunt produse exclusiv din bumbac bio, tricourile de damă certificate Cradle to Cradle sunt create special pentru a fi reciclate, iar vestele din cadrul colecției sunt realizate 100% din materialul rezultat în urma reciclării sticlelor de plastic.

Mai multe informații despre colecția #WearTheChange găsești aici: c-a.com/wearthechange.

 

1 CommentLeave a comment

  • Personal, eu merg pe varianta calitatii, adica mai putin si bun. Macar asa stiu ca iau ceva calitativ de care ma voi bucura mai mult timp. In ceea ce priveste hainele vechi, saptamana trecuta tocmai ce le-am donat pe cele care nu mi se mai potriveau, dar se aflau intr-o stare foarte buna.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.