Cum îți faci PFA în 3 zile. Ghid și acte necesare | o brătilă pe .ro
o brătilă pe .ro

Cum îți faci PFA în 3 zile. Ghid și acte necesare

M-am hotărât să scriu acest articol pentru că eu nu am reușit să găsesc pe net o resursă cu adevărat utilă în această direcție – un ghid cu pașii ce trebuie parcurși pentru a te face PFA. Informațiile sunt de multe ori contradictorii, eronate și fac mai mult rău decât bine.

Nu știu dacă articolul va apărea printre primele afișate pe Google, dar poate din vorbă în vorbă, din căutare în căutare, vor ajunge oameni derutați și pe aici. Și sper să se liniștească după ce vor citi acest articol: să te faci PFA nu este deloc complicat dacă ai informațiile necesare de la bun început!

***

later edit: articolul a fost actualizat în decembrie 2016 cu ajutorul avocaților Remus Popovici (remus.valentin.popovici@gmail.com) și Ruxandra Vișoiu (ruxandra.visoiu@gmail.com), ale căror servicii le recomand cu drag.

În plus, cei de la ONRC s-au hotarât, în sfârșit, să ofere niște informații pe pagina lor oficială.

Ce trebuie să faceți în primul rând este să identificați Oficiul Registrului Comerțului din Județul vostru. Pentru București, indiferent în ce Sector locuiești, acesta se află la Piața Muncii. Iar aici găsiți lista completă a rețelei ORC, cu adresa completă a sediului din fiecare județ.

Vestea bună e că puteți să terminați totul cu doar două vizite la Oficiu – una în care depuneți actele și alta în care vă luați autorizația de funcționare.

Actele necesare se împart în două categorii – cele cu care veniți de acasă și cele pe care le luați de la Registru de Comerț, dar care se găsesc acum și online, astfel că puteți veni 100% pregătiți de acasă.

În plus, pe lângă acte, trebuie să mai fiți echipați și cu 216 lei.

***

Documente cu care veniți de acasă:

  • copie după buletin x 2
  • copie după certificate/diplome/documente care să ateste pregătirea profesională în domeniul în care doriți să activați – !Atenție: sunt acceptate numai diplome în limba română

(din experiența personală pot să vă spun că pentru activități handmade sau de comerț nu sunt necesar diplome specifice)

  • copii după documente care atestă drepturile de folosință asupra sediului profesional –

!Atenție: în cazul în care nu sunteți proprietarul locului în care vă veți desfășura activitatea, va fi nevoie și de redactarea unui contract de comodat încheiat între dvs. și proprietar(i). Găsiți un exemplu de astfel de contract aici.

!Atenție: Toate copiile trebuie să fie certificate olograf de către titular sau parte (în cazul sediului) – adică se va scrie pe fiecare pagină „Conform cu originalul” alături de numele titularului / părții și semnătură.

Documente din partea Registrului de Comerț (cu legătură directă spre formulare):

Cu avizul din partea asociației de proprietari și un buchet de flori/o votcă mergeți la cei 4 (de obicei sunt 4) vecini cu care împărțiți o latură a apartamentului – stânga, dreapta, sus, jos. Atenție! Nu completați numele viitorului PFA, până nu aveți rezervarea de denumire.

Cererea de verificare a disponibilității o atașați unei copii după buletin și unei chitanțe în valoare de 72 lei pe care o obțineți de la Casieria din cadrul Registrului de Comerț și mergeți cu ea la ghișeul care se ocupă cu verificarea și rezervarea numelui firmei. În cazul PFA, numele firmei va fi chiar numele vostru în format NUME PRENUME PERSOANĂ FIZICĂ AUTORIZATĂ.

După aprox. 30 de minute vi se va elibera o DOVADĂ privind disponibilitatea și rezervarea firmei, pe care o veți atașa la dosarul cu acte de depus.

În acest timp există opțiunea să apelați la biroul de asistență din cadrul Registrului de Comerț pentru a primi ajutor în redactarea celorlalte documente. Acest serviciu este contra cost (ultima oară era 20 de lei), dar vă recomand sincer, dacă dispuneți de suma respectivă, să apelați la el. Dacă v-ați descurcat de acasă, așteptați pur și simplu jumătate de oră – e moka. Sfat suplimentar: puteți să vă țineți de acum și rând la un ghișeu de depunere.

Pe specimenul de semnături completați la FIRMA: NUME COMPLET PFA și la câmpul 1) din nou NUME COMPLET PFA + cod numeric, serie și nr. buletin, data eliberării și emitentul (ex: Secția x Poliție). !Atenție: nu semnați! Acest lucru îl veți face ulterior în fața unui director al Registrului de Comerț.

***

Cu dosarul complet mergi la unul dintre ghișeele de depunere a acestora. O să îți pună doamnele documentele în ordine și te vor pune să numerotezi filele. (nu le numerota dinainte!)

Vei fi apoi trimis la Casierie achiți taxa de înființare PFA în valoare de 144 de lei – și vei primi un bon pe care scrie data de soluționare a dosarului. Stadiul în care se află acesta îl poți urmări online, accesând portalul ONRC.  Îți faci un cont și apoi accesezi secțiunea “Stadiu dosar”, unde introduci numărul de înregistrare (e pe bon).

În cazul în care s-a amânat soluționarea, vei găsi observații în care sunt menționate documentele care au fost întocmite greșit sau care nu au fost depuse. După depunerea acestora în mod corespunzător, dosarul va fi admis.
În cazul în care dosarul a fost admis deja… felicitari, ești fericitul titular al unui PFA! Mergi să îți ridici actele! :)

***

Nu îmi mai rămâne decât să vă urez mult spor! Nu uitați că vă veți afla într-o clădire cu oameni nervoși și agitați. Încercați să veniți înarmați cu răbdare și cu zâmbetul pe buze. :)

About author View all posts Author website

Oana

Pasionată de tot ce înseamnă stil de viață sănătos, educație emoțională și implicare socială. Cred în libertate, în sinceritate și în bunătate. Încerc să fiu schimbarea pe care vreau să o văd în lume.

309 CommentsLeave a comment

  • Buna ziua,
    Multumesc mult pentru informatii, am infiintat un PFA in 2 zile cu informatiile de aici. Totul a mers perfect. Am depus la dosar
    – cerere infiintare PFA (portal.onrc download)
    – cerere Model 1 (portal.onrc download – 4 copii aici dupa completare)
    – declaratia fiscala (nu se completeaza, doar semneaza si pune data)
    – copie buletin
    – declaratie proprie raspundere PFA (gasiti pe net)
    – declaratie proprie raspundere sediu (gasiti modele pe net)
    – contract comodat pe apartamentul propriu (gasiti modele pe net)
    – diploma BAC si diploma faculta asistenta sociala
    – cod CAEN 3299 – fabricarea altor produse manufacturiere
    – certificat casatorie (sunt casatorit)
    – rezervare nume online (cu fisa obtinuta mergeti la un ghiseu in ONRC si obtineti rezervarea pe foaie)
    – specimen semnatura (se ridica de la ghiseu informatii, se completeaza in fata angajatului la depunere)
    – dosar simplu
    Total file: 13

    Pe cerere se scriu toate documentele puse in dosar si se numeroteaza de la capat la cap, va ajuta si cei de la ghiseul informatii cu astea.

    O zi frumoasa,
    Manuel

  • hello! super utile sfaturile. le-am urmat si tocmai mi-a fot acceptat dosarul, multumesc mult!

    si da, ce bine ca este primul articol in google :)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *